Uitgeputte bijnier?

Plaats reactie
BassieB
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 sep 2019, 16:40

Uitgeputte bijnier?

Bericht door BassieB »

Ik heb in het boek "Ontdek de kracht van ademen" van Rob Koning (waarin Koen de Jong het voorwoord heeft geschreven) gelezen dat de WHM ademhalingsoefeningen worden afgeraden voor mensen met een uitgeputte bijnier. Voor zover ik het goed begreep omdat zij al een tekort aan cortisol produceren (of al te veel hebben geproduceerd) door te veel spanning (burn-out).
Ik heb mijzelf nooit laten testen op een uitgeputte bijnier maar de WHM ademhalingen geven mij vaak later op de dag een onrustig gevoel.
Mijn vraag is of Koen hier meer over weet en of andere mensen dit herkennen al dan niet in combinatie met een uitgeputte bijnier.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Uitgeputte bijnier?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Bassie,

Voor het boek van Rob heb ik inderdaad het voorwoord geschreven en Rob weet erg veel over ademhaling en de fysiologie. Heb je last van allergieën of een verlaagde bloeddruk? Dan is het aan te raden om voorlopig alleen de rustige ademhalingsoefeningen te doen.

Als het onrustige gevoel later op de dag onprettig is en je voelt dat deze onrust een gevolg is van de ademhalingsoefening van Wim Hof, is het sowieso prima om de ademhalingsoefening van Wim Hof over te slaan en te focussen op de oefening van Goenka (observeren) of Van der Poel (verlengen uitademing).

Kun je hiermee verder?

Koen
Plaats reactie