ademhalingstraining versus sporten

Plaats reactie
bstuurman
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mei 2017, 18:20

ademhalingstraining versus sporten

Bericht door bstuurman »

Hoi sportruster,

Sorry voor de misschien wat cynische vraag maar welk soort training is nu het effectiefst als ademhalingstraining? Dit is misschien een wat rare vraag want het zal wel afhangen van de duur die je erin steekt. Maar had zo het rare idee dat als je gaat sporten (bijvoorbeeld een half uurtje hardlopen) je meer met jouw ademhalingsspieren doet dan een half uurtje ademhalingstraining. Dit omdat ik het idee heb dat ik bij ademhalingstraining nooit spierpijn zal krijgen en dat je ook merkt bij bijvoorbeeld hardlopen dat er een beroep op jouw adem wordt gedaan (bijv hijgen en ademtekort). Nu zijn er natuurlijk ook gevolgen van ademhalingstraining (bijvoorbeeld bij Wim Hof, duizeligheid) maar die verdwijnen volgens mij eerder als het uithijgen na een half uurtje sporten.
Alvast hartelijk dank,

Vriendelijke groet,
Bert
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: ademhalingstraining versus sporten

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Bert,

Het effect van ademhalingsoefeningen op je ademhalingsspieren is nihil. Een ademhalingsoefening doe je vooral om je brein te temmen, om meer zuurstof naar je organen te krijgen én om meer koolzuur in je bloed te krijgen. Niet om je spieren te trainen.

Tijdens het hardlopen kun je ook oefeningen doen om meer koolzuur vast te houden, maar tijdens het lopen is het moeilijker om je brein te temmen. Natuurlijk kun je wel je hoofd lekker leeglopen, maar je oefent je brein zelf niet. Dat kun je met ademhalibgsoefeningen in rust wel doen.

Als je een keuze maakt óf een ademhalibgsoefening tijdens hardlopen óf een oefening in rust, is een oefening in rust denk ik leerzamer (en saaier 😉)

Koen
bstuurman
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mei 2017, 18:20

Re: ademhalingstraining versus sporten

Bericht door bstuurman »

Dank je!
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: ademhalingstraining versus sporten

Bericht door Koen - Sportrusten »

Graag gedaan.
Plaats reactie