ademhalingsoefening Wim Hof

Plaats reactie
Petracoppens
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2019, 10:50

ademhalingsoefening Wim Hof

Bericht door Petracoppens »

Hallo,
Is deze oefening (waarmee je dus uiteindelijk de adrenaline opwekt) voornamelijk bedoel om je immuunsysteem op te peppen en om als je in een dip zit extra energie te krijgen of is het iets om regelmatig te doen?
Lijkt me voor gestresste mensen misschien niet echt rustgevend.....
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: ademhalingsoefening Wim Hof

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Petra,

Niet specifiek... Je kunt de Wim-Hof-oefening prima regelmatig doen.

Helpt dit je verder?
https://www.sportrusten.nl/7-ademhalingsoefeningen/

Blijde groet,
Rob
BassieB
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 sep 2019, 16:40

Re: ademhalingsoefening Wim Hof

Bericht door BassieB »

Er zijn 3 dingen die ik (nog) niet helemaal begrijp aan de Wim Hof ademhaling:
1. Wat is het doel om zo veel adrenaline in de lijf te krijgen? Zeker als mensen gespannen of burn-out zijn hebben ze al genoeg stress hormonen in hun lichaam lijkt mij.
2. Hoe kun je meer zuurstof in je bloed krijgen als deze in de normale situatie al ca 98% is? (Saturatiemeter)
3. Hoe kun je de verhouding O2 en CO2 zien, dus 98% O2 is dat dan 2% CO2? Maw is het totaal van O2 en CO2 altijd 100%?

Ik hoop dat iemand (Koen?) dit kan uitleggen?

Dank alvast!
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: ademhalingsoefening Wim Hof

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Bassie,

Ik ben benieuwd of je zelf al actief met de oefeningen van Wim Hof bezig bent, of dat je vragen vooral getriggerd worden door de theorie.

Antwoorden op je vragen:

1. Mensen met veel stress en spanning hebben zelf al meer adrenaline dan goed voor ze is. Wat je echter ziet bij de oefeningen van Wim Hof, is dat je de adrenaline zelf actief aanjaagt en dat na de oefening, tijdens de retentie, diepe ontspanning intreed. Dus het gewenste effect is na de intensieve oefening, niet tijdens.

2. Je wilt meer zuurstof op celniveau en bij je spieren en brandstoffen krijgen. En om zuurstof te transporteren heb je koolzuur nodig. En met oefening van Wim Hof houdt je tijdens de retentie heel veel koolzuur vast en kan de zuurstof dus dieper je lijf in.

3. Verhouding O2 en CO2 is 3:2. Dus het gaat niet om de saturatie die samen 100% wordt.

Is dit antwoord op je vragen?

Geluk,

Koen
BassieB
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 sep 2019, 16:40

Re: ademhalingsoefening Wim Hof

Bericht door BassieB »

Dank Koen voor je uitleg. Ik begin het steeds beter te begrijpen :-)

Groet Bas
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: ademhalingsoefening Wim Hof

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ademhaling is interessante kost. Het is heel eenvoudig maar tegelijkertijd heel complex. Het is vooral waardevol om de oefeningen te proberen en te ervaren wat het met je doet. Moedig voorwaarts.
Plaats reactie