Verrassende ontdekking van techniektrainer Franklin van Doesburg

Verrassende ontdekking van techniektrainer Franklin van Doesburg

Stel je staat aan de start van een halve marathon. Je hebt getraind met een hartslagmeter, je bent goed voorbereid en je hebt je een ademhalingsoefening eigen gemaakt om te ontspannen. Opzwepende muziek dendert door het startvak en links en rechts staan mensen zenuwpezig te springen en op hun horloges te kijken. Nog twee minuten. Heb je het plaatje?

Ok.

Nu een vraag: wat heeft op dit moment de meeste invloed op je ademhaling?

  1. Hoe lang je al ademhalingsoefeningen doet
  2. Of je van nature veel adrenaline aanmaakt als je opgewonden bent
  3. De hoek van je knieën

Antwoord 1 lijkt logisch, antwoord 2 lijkt nog logischer, maar ik heb ontdekt dat het antwoord 3 is: de hoek van je knieën heeft de meeste invloed op je ademhaling.

Hoe dit (vermoedelijk) werkt, zal ik uitleggen. Nauwkeurige metingen leggen de relatie tussen kniehoeken en ademhaling bloot.

Hoe beïnvloeden de kniehoeken de invoer van lucht naar je longen?

Onze houding blijkt innig verweven met onze ademhaling. Hoe kan een kniehoek de hoeveelheid lucht die je inademt, beïnvloeden?

Om dat uit te leggen, kijken we eerst naar het verloop van de spierketens in het lichaam.

Tom Meyers heeft in zijn Anatomy Trains beschreven hoe de spiervliezen (fascia) een kruis vormen op onze borst. Hij noemt het de Spiral Chain. Ik kwam erachter dat niet de gehele spierketen zich actief aanspant als je bijvoorbeeld een zet krijgt of je zachtjes tegen de muur laat vallen, zie ook de ‘puftest‘.

Sommige mensen spannen eerder het bovenste gedeelte van de Spiral Chain, terwijl anderen het onderste deel aanspannen. Logischerwijs heb ik de bovenste keten de schouderketen genoemd en het onderste deel de middelketen.

Al eerder heb ik enkele blogs geschreven over de verschillende manieren waarop we omgaan met onze ademhaling.

Zo heeft de één meer kracht tijdens de uitademing en de ander bij het vastzetten van de adem

Nu blijkt dat je met gestrekte ellebogen en gebogen knieën meer je schouderketen activeert. En met gestrekte knieën en gebogen ellebogen meer je middelketen activeert.

Met deze kennis in mijn achterhoofd kwam ik er bij Stans van der Poel achter welke impact de juiste kniestand heeft op de luchtopname. Ik was bij dé ademhalingsexpert van Nederland en ze heeft apparatuur om de ademfrequentie en het teugvolume nauwkeurig te meten. Ik liet de proefpersoon die de apparatuur om had verschillende houdingen aannemen. En tegelijkertijd hield ik de ademhaling nauwkeurig in de gaten. En de verschillen waren verbluffend.

Haar nieuwe nauwkeurige ademsensor meet bijna een verdubbeling aan luchtopname in de longen bij de activatie van de juiste knie- en elleboogstand. Bij de tegenovergestelde stand neemt de hoeveelheid lucht die bij iedere ademteug in de longen komt sterk af.

Daarbij komt dat een optimale ademhaling een ‘gladde lijn’ geeft in de lijngrafiek die de golvende sinusvormige lijn presentatie van de s. De sterkste keten heeft geen tegenwerking bij het inhalen van de lucht in je longen.

Daarentegen is bij een niet passende stand de lijn gekarteld, wat waarschijnlijk wijst op verkrampte spieren in de romp, alsof de borstkast wordt tegengehouden door de andere spierketen. Bij een meting van een schouderketen werd de ademdiepte veel minder toen de proefpersoon de knieën strekte in plaats van licht boog. Ik ga ervan uit dat de aangespannen spierketen van de middelketen het functioneren van de schouderketen beperkt.

Al met al is het handig om te weten wat je optimale kniehoek is om je ademdiepte te optimaliseren zonder er verder moeite voor te doen. Meer testen worden voorbereid, ook met andere sensoren die in meer detail de stand van het lichaam meet.

De ultieme test wordt het natuurlijk om de ademdiepte te meten tijdens het hardlopen – met verschillende kniehoeken

Ik hou jullie op de hoogte!

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Franklin van Doesburg is de bedenker van ISA & ISAMOTION.

Hij vindt dat je vaker een vraag over je trainingsaanpak of blessure aan jezelf kunt stellen. Want iedere prestatie begint met het herkennen van de kracht van je eigen lichaam. Zelf is hij nu 5 jaar blessurevrij.

Franklin loopt hard, houdt van wandelen, schrijven en dutjes doen. Je kunt hem altijd wakker maken voor bewegings-experimenten en helpt je graag bij het stellen van de juiste vraag, aan jezelf.

11 reacties op "Verrassende ontdekking van techniektrainer Franklin van Doesburg"