Hoe gebruik ik een hartslagmeter bij evenementen

Hoe gebruik ik een hartslagmeter bij evenementen

 

Een hartslagmeter.

 

Je moet er mee om leren gaan.

 

Zeker voordat je mee gaat doen aan een evenement:

 

Hoe gebruik ik een hartslagmeter bij evenementen?

Ondanks dat het zeer nuttig kan zijn om voor en tijdens een loopevenement je hartslag in de gaten te houden, blijkt dit in de praktijk lastig. De spanning en adrenaline bij zo’n evenement zijn meestal groter dan wanneer je een rondje door het bos loopt. Het gevolg: een hogere hartslag. Wat je dan het beste kunt doen om je hartslag omlaag te krijgen is letten op je ademhaling. Maar ook dát wordt bemoeilijkt door alle indrukken die je krijgt. Resultaat is dan vaak dat de hartslag niet zakt, de persoon in kwestie gefrustreerd raakt en de hartslag nog hoger wordt. Helemaal frustrerend wordt het als je de hartslag van je buurman oppikt op jouw meter en jij dit niet in de gaten hebt. Ons advies; doe gedurende de 100 dagen alvast ervaring op met evenementen. Onderstaand nog wat extra tips voor het gebruik van een hartslagmeter:

 

Hoe gebruik ik een hartslagmeter bij evenementen

Hoe gebruik ik een hartslagmeter bij evenementen

 

Drie tips voor het gebruik van een hartslagmeter

Laat eerst middels een inspanningstest je persoonlijke hartslagzones vaststellen voor je een hartslagmeter koopt. We komen lopers tegen die een hartslagmeter kopen met gps voor meer dan 200 euro en vervolgens 170 euro voor een inspanningstest te duur vinden. Dat is de omgekeerde wereld. Je zones zijn het meest van belang. Of je een hartslagmeter hebt van 50 of van 500 euro, is een stuk minder belangrijk.

Gebruik een hartslagmeter een halfjaar en vervolgens een maand niet. Om te voorkomen dat je enkel nog aandacht hebt voor je hartslagmeter en de getallen, is het goed om na een halfjaar een tijdje zonder meter te lopen. De ervaring leert dat je in een halfjaar in staat bent om je eigen lichaam te kennen en daarna een maand op gevoel kunt gaan lopen. Pak na een maand de hartslagmeter weer uit de kast, dan kun je hem gebruiken als controlemiddel.

Train wekelijks een keer zonder hartslagmeter om te voelen hoe je loopt. Om dezelfde reden als bij tip twee kun je vanaf het begin al variëren in trainingen met en trainingen zonder hartslagmeter. Door wekelijks één keer zonder hartslagmeter te lopen, train je met je ademhaling als kompas, en dat is voor de lange termijn erg gunstig.

 


Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


5 reacties op "Hoe gebruik ik een hartslagmeter bij evenementen"