Wanneer heeft krachttraining voor lopers geen zin?

Wanneer heeft krachttraining voor lopers geen zin?

De meeste hardlopers hebben baat bij één krachttraining per week, aanvullend op de looptrainingen.

Niet iedere duurloper heeft echter profijt van krachttraining.

Lopers die veel trainen en weinig tijd nemen voor herstel kunnen last krijgen met krachttraining.

Onvoldoende herstelvermogen

Een extra trainingsprikkel, zoals met krachttraining, bovenop je hardloopschema kan voor een hardloper met een beperkt herstelvermogen leiden tot overtraining.

Te lang en te veel trainen vergroot de kans op blessures.

Hoe weet je dat je te veel traint?

Een moderne weegschaal leert je of je spiermassa toe- of afneemt.

Maar ook door je trainingsresultaten bij te houden, kun je in de gaten houden of je overtraind raakt of nog opbouwend bezig bent.

Je trainingsvolume is te hoog is als je geen vooruitgang boekt of zelfs achteruit gaat in resultaten. Breng dan eerst je trainingsvolume terug.

Je kunt je krachttraining bijvoorbeeld terugbrengen tot één keer per maand; zelfs dan kun je nog steeds sterker worden.

Looptechniek

Let met krachttraining wel op dat je looptechniek op orde blijft. Het kan zijn dat je zoveel spiermassa kweekt, dat je technisch niet meer goed kunt lopen. Dan ben je vanzelfsprekend je doel voorbij geschoten.

Ook een buitenproportioneel brede rug draagt niet bij aan je loopprestaties . Typische hardlopers hebben overigens een lichaamstype dat niet snel in spiermassa toeneemt, dus over een – te – brede rug hoef je je dan geen zorgen te maken.

Welke oefeningen zijn voor lopers niet geschikt?

Functionele‘ of ‘sport specifiekeoefeningen kun je beter niet doen.

Deze manier van trainen is gebaseerd op meerdere misvattingen, waaronder één met betrekking tot motorisch leren.

Het nabootsen van een hardloopbeweging, zoals walking lunges op een halve bal, helpt niet bij het verbeteren van je hardlooptechniek.

Zelfs geen beetje.

Want hoe jouw hersenen een techniek opslaan is uiterst specifiek.1

Met het oog op het verbeteren van je hardlooptechniek lijken walking lunges voor jouw hersenen bijna net zo veel op hardlopen als dat hardlopen lijkt op lopen op je handen.

Ook bepaalde corestability-oefeningen kun je beter overslaan. Voorbeelden hiervan zijn zogenoemde ‘tummy tuckoefeningen’ en ‘bracingoefeningen’.

Bij een tummy tuckoefening ligt de nadruk op het naar binnen trekken van de navel. Bij een bracingoefening span je de corespieren aan alsof je een klap in je maag verwacht.

Het kleine beetje winst die je behaalt met deze meestal complexe oefeningen kun je in minder tijd, veiliger en beter bereiken met simpele buikspieroefeningen.

4 redenen om krachttraining te doen voor lopers

Eerder schreef ik al een blog waarom lopers krachttraining kunnen doen als aanvulling op een training. Heb je dat blog gemist? Lees hier: https://www.sportrusten.nl/krachttraining-hardlopers-4-redenen/ 

 

1 Adams, J.A., Historical Review and Appraisal of Research on the Learning, Retention, and Transfer of Human Motor Skills“, Psychological Bulletin, 101, 41-74 (1987); Adler, J., Stages of Skill Acquisition: A Guide for Teachers. Motor Skills: Theory Into Practice“ (1981); Magill, R.A., Motor Learning: Concepts and Applications, Wm. C. Brown Publishers, Dubuque Iowa (1989).

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Joeri Zwart (1988) is auteur van De kracht van slim trainen en leest zich een versuffing aan wetenschappelijke literatuur over (kracht)training.

Joeri verdiept zich al jaren in high intensity training (HIT) en verbaast zich erover dat zo'n waardevolle trainingstechniek in Amerika bekend is, maar in Nederland nog niet algemeen wordt ingezet.

In zijn studio in Groningen hielp Joeri mensen met deze techniek aan een energiek en gezond lijf.

9 reacties op "Wanneer heeft krachttraining voor lopers geen zin?"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.