Veranderen is lastig

Deel hier je ervaringen met het programma.
Plaats reactie
Yo
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52

Veranderen is lastig

Bericht door Yo »

Hoi!

Ik vind het lastig om andere gewoontes aan te leren. Ik begin heel enthousiast, merk dat het goed voelt en ergens onderweg lukt het niet meer.

Diverse malen opnieuw gestart met -5 kg en ook met het ochtendritueel. Dat laatste lukt nu redelijk, maar niet altijd op dezelfde tijd. Als ik vrij heb begin ik later. Ik ben vroeg wakker, maar het is verleidelijk om nog even te blijven liggen in een huis met slapende mensen. Ik ben na afloop van het ochtend programma altijd heel tevreden als ik het dan tóch gedaan heb.

Mijn gewicht is nu zelfs wat hoger dan aan het begin, door toch veel lekkers op mooie zomermiddagen en avonden en maar 1 of 2x per week hardlopen.

De voornemens zijn er altijd wel, maar de uitvoering hapert. Heb ik gewoon twee keer zoveel tijd nodig? Nog goeie tips? En... blijven jullie het ochtendritueel doen, ook als je in de volgende maanden bent?

Groet, Yo
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Veranderen is lastig

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Yo,

Wat goed dat je een bericht stuurt.

Nieuwe gewoontes aanleren is altijd de grootste stap he?
Dat heeft te maken met je brein; zolang je je focus goed hebt, lukt het goed om bezig te zijn met je voornemens, als je de focus kwijt bent, schreeuwt je oerbrein om andere dingen.

je prefrontale cortex kan hierbij enorm helpend zijn: door te plannen help je jezelf om dingen echt te doen.

Bijvoorbeeld door alvast na te denken over wat je wil gaan eten de komende week. Dan gaat de energie meteen positief stromen en wordt het gemakkelijker om je hieraan te houden. Om je plannen met anderen te delen (en hen wellicht ook te motiveren om mee te doen) is ook een sterk helpende factor.

Wanneer je teveel tegelijkertijd aanpakt, heb je kans dat juist niets lukt.

Ga voor jezelf na waar je nu je eerste aandacht op wil richten: 3 maaltijden per dag of het ochtendritueel?

Ik zet het ochtendritueel zeker niet alle dagen in. Ook mij lukt dat niet altijd, ook Koen lukt dat niet iedere dag.

Ik zet het in als ik merk; ik wil de dag met meer focus beginnen.

Zo heb ik met alle gewoontes die ik heb aangeleerd een soort van gereedschapskist aangemaakt waar ik altijd nuttige gewoontes uit kan putten die me helpen.

Als ik nog even met je mee kan denken over het maken van een plannetje; dat kan natuurlijk!

Lieve groeten, Janneke
Yo
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52

Re: Veranderen is lastig

Bericht door Yo »

Nou, graag! Dank je wel alvast! Ik heb een mailtje naar Sportrusten gestuurd :D
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Veranderen is lastig

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Super, ik kijk even met je mee!

Groetjes!
Plaats reactie