Rusthartslag

Plaats reactie
Saskia Lutgert
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2020, 21:11

Rusthartslag

Bericht door Saskia Lutgert »

Goedemorgen,

Wat is nu mijn rusthartslag.
Is dat het moment van wakker worden en voor het moment dat ik mijn yoga/ademhalingsoefeningen ga doen?
Of is dat mijn hartslag nadat ik mijn ademhalingsoefeningen heb gedaan.

En voordat ik ga hardlopen doe ik de 2 min test wat daaruit komt neem ik als rusthartslag....
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Rusthartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Saskia,

Wat je wilt weten is of je rusthartslag constant is, want is je rusthartslag meer dan 5 slagen hoger dan normaal, dan is er meestal wat aan de hand. Stress, niet goed hersteld, een (aankomende) ziekte of een blessure doen je rusthartslag hoger zijn dan normaal.

Om je rusthartslag over een langere periode te monitoren is het daarom van belang dit elke dag te doen onder dezelfde omstandigheden en op hetzelfde tijdstip. Want je rusthartslag varieert gedurende de dag en kan ook anders zijn na bijvoorbeeld een hardlooptraining.

Ik vind het zelf het makkelijkst om mijn rusthartslag gelijk na het wakker worden te meten. Ik monitor mijn hartslag voor een paar minuten en de laagste hartslag neem ik als rusthartslag. Maar als jij een ander rustmoment hebt gedurende de dag dan is dit ook uiteraard prima, als je het elke dag dan maar doet op dat moment.

Blijde groet,
Rob
Gerard Sas
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2020, 09:07

Re: Rusthartslag

Bericht door Gerard Sas »

Ik zit op dag 17 van het tem je brein prgramma. Mijn rusthartslag zit voor zo ver ik die de laatste jaren gemeten heb eigenlijk altijd op 45. Sinds ik getsrat ben varieert hij tussen de 42 en 49. Ik meet met mijn vingers in de hals. vanochtend bij het opstaan was ie 49. Na de rustige ademhalingen ook 49. Na de Wim Hof Methode 3 x 40 keer ademen en dan adem inhouden. Nu is ie 43. Moet ik daar iets mee? Ik voel me verder top en sport 5 dagen per week.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Rusthartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Gerard,

Een variatie in rusthartslag is normaal. Je rusthartslag zal hoger zijn na een training dan na een rustdag. Ook varieert je rusthartslag gedurende de dag. Bij veel mensen wordt de rusthartslag lager gedurende de dag, maar het kan ook net andersom zijn. Vandaar ook de tip dat het niet uitmaakt wanneer je jouw rusthartslag meet, als je het iedere keer maar op hetzelfde moment doet.

Blijde groet,
Rob
Manon Vos
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2020, 11:07

Re: Rusthartslag

Bericht door Manon Vos »

Ik vraag mij af wat je het beste kan noteren als je een sporthorloge 's nachts draagt.
Daar staat een getal op die GRH aangeeft (gemiddelde rust hartsla neem ik aan). En in mijn balkje van "laatste 4 uur" zie ik ook de laagste hartslag waarde aangegeven. Deze is vaak een stuk lager dan de GRH.
Bv. Laatste dagen is de GRH 53, maar de laagste waarde was tussen de 44 en 47.

Wat noteer ik nu als rusthartslag? Of kan ik beter bij het wakker worden 2 min monitoren en die hartslag noteren?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Rusthartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Manon,

Als rusthartslag neem je normaal gesproken de laagste hartslag die je gedurende een bepaalde tijd meet. Dus ik zou de laagste hartslag nemen. Ik heb wel gemerkt dat mijn hartslag 's nachts beduidend hoger kan zijn als ik 's avonds nog (intensief) getraind heb.

En eigenlijk moet je de rusthartslag meten gedurende de periode dat je wakker bent, maar mijn eigen ervaring is dat je nachtelijke rusthartslag ook behoorkijk stabiel is.

Polar geeft een heldere verklaring voor je rusthartslag:
https://www.polar.com/nl/smart-coaching ... essentials

Alleen adviseert Polar hier de gemiddelde hartslag te nemen van een aantal minuten, en vinden we het praktischer de laagste waarde te nemen. Het belangrijkste is dat je iedere dag op dezelfde manier meet, dan zijn de uitslagen vergelijkbaar.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie