Ademhalingsoefening

Plaats reactie
PietervH
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2019, 06:57

Ademhalingsoefening

Bericht door PietervH »

Beste Koen,

Ik zie deze vraag met enige regelmaat terugkomen in de koffiehoek en ik weet dus eigenlijk ook al jouw antwoord.....
Mijn hartslag varieert smorgen in rust tussen de 48 en 52, vandaag toevallig 54.
Als ik dan een ademhalingsoefening ga doen dan loopt dit op naar 60 tot 65.
Ik heb al geprobeerd heel rustig adem te halen - heel oppervlakkig - maar ik krijg dan het gevoel dat ik te weinig zuurstof binnen krijgen dus dan wordt ik licht in mijn hoofd en ga ik toch weer naar adem happen. Ik heb ook geprobeerd om het meer te observeren en niet te sturen maar dit werkt ook niet, waarschijnlijk omdat ik er in mijn hoofd toch teveel mee bezig ben denk ik.

In januari ben ik het dit programma begonnen omdat ik een hele stressvolle periode achter de rug had en er deels nog in zat. Ik merkte toen dat het programma mij nog veel onrustiger maakte. Het lukte niet eens om 2 bladzijde van een boek te lezen laat staan om een ademhalingsoefening te doen zonder te gaan hyperventileren. Nu zit ik in een rustiger vaarwater, voel me erg relaxed dus ik dacht als ik er nu mee begin dan kan ik het ook toepassen in tijden dat ik me heel onrustig voel.
Ik ben met veel plezier Verademing aan het lezen, loop 3x per week hard, douche iedere dag af met koud water, maar die ademhalingsoefeningen krijg ik niet onder controle.

Ik zit nu op dag 8 van het programma.
Is het toch iets van maar gewoon blijven proberen of werkt het bij sommige mensen gewoon niet.

Groeten,
Pieter
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Pieter,

Er is altijd een ademhalingsoefening te vinden die goed werkt. Het is alleen even zoeken en achterhalen wélke oefening dat is.

Straks komt ook de oefening van Wim Hof. Het kan goed zijn dat die oefening beter bij je past. Ken je die oefening al? Wat gebeurt er met je hartslag tijdens de retentie?

https://www.youtube.com/watch?v=gmGLp_No_s4&t=117s

Wordt vervolgd,

Koen
peter s
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jul 2020, 07:16

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door peter s »

Hallo,

Ik zit aan dag 6 en heb net hetzelfde als Pieter.
Ik ga de trap op naar boven (dus ik heb wat beweging en mijn hartslag is wellicht dus verhoogd), dan zit ik neer en heb dan een hartslag van (vandaag) 56 alvorens te beginnen met de oefening.
Je zou verwachten dat de hartslag tijdens het neerzitten en oefenen dus zeker zal zakken, maar tijdens de oefeningen gaat de hartslag naar 60 of soms zelfs 65, gedurende de ganse 10 minuten.

Ik lees hier echter wel dat Rob schrijft dat:
- de in- en uitademing door de neus even lang moet zijn en dan pauze. Ik deed iets langer uitademen omdat dat prettiger voelde.
- je niet moet pauzeren als je door de mond verlengd uitademt en dat deed ik wel.
Ik zal de volgende keer proberen de oefeningen 'juist' te doen.

Bij het verlengd uitademen door de mond in een tuit moet ik ook wel vaak geeuwen, wat volgens het boek teken is van ontspanning, correct?
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Peter,

Gapen is inderdaad een teken van ontspanning, dus dat is goed. Laat even weten of het lukt met de nieuwe instructies.

Geluk,

Koen
peter s
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jul 2020, 07:16

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door peter s »

Hoi,

Nee het blijft hetzelfde.
Ik meet niet telkens mijn hartslag tijdens de oefening, maar als ik het doe, gaat hij meestal 5 a 10 omhoog.
Ik vind het wel vreemd wat mijn rusthartslag 's ochtends na ontwaken is meestal 40 a 45.

De ochtendroutine lukt me ook niet goed. Op papier heb ik wel een mooie routine maar daar is het bij gebleven voorlopig.
Ik zette wel mijn wekker, maar bleef dan liggen, waardoor ik minder slaap had en ook geen 'taken' deed.
Naar mijn gevoel heb ik (hierdoor?) minder energie en ben ik minder goed gehumeurd :-s
Ik ben daarom gestopt met de wekker na dag 7 maar ik wordt toch nog steeds om 5u wakker.

Misschien moet ik het programma even stopzetten en later opnieuw herbeginnen?
Of moet ik volhouden?
Vanaf maandag ga ik terug aan het werk en zal de dag ook wel drukker worden.
Nu had ik tijd en deed ik de oefening(en) elke dag 2keer (voormiddag en namiddag).
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door Koen - Sportrusten »

Als je nu het gevoel hebt dat de oefeningen onrust en een slecht humeur geven, is het beter om even te stoppen en later opnieuw te starten. Over een week of 3 nieuwe poging?
peter s
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jul 2020, 07:16

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door peter s »

Afgesproken!
Kirsten wennemers
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2020, 19:15

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door Kirsten wennemers »

Hi Peter

Als aanvulling; je zou de oefeningen van Marion meesters eens kunnen proberen. Daar ga je meer vanuit zachtheid en rust. Wellicht een overbodige opmerking; het meten en de oefening die je in dezelfde houding toch? Mijn hartslag is liggend het laagst en zo doe ik de oefening ook. Dan heb ik een lekker rustige start en dat is voor mij naast een bewuste keus hoe ik de dag in wil/kan gaan qua energie genoeg aan ochtendritueel. Kortom wat wil je bereiken met het ochtendritueel? Wat past je.
Ik heb na jaren eindelijk toegegeven aan mezelf dat ik 9u slaap nodig heb en dat ik rustiger slaap en beter opsta door in de avond geen schermen meer te gebruiken en in de ochtend de rust en tijd neem voor mezelf. Alleen niet al om 5u. Niet ieder lijf/hoofd is hetzelfde. Kortom zoek je eigen routine en maak er tijd voor! Dat gaat je helpen op lange termijn! En door de dag!
Groetjes Kirsten
Plaats reactie