Omslagpunt voor de oudere jongeren :-)

Plaats reactie
RunningFine
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jul 2019, 23:29

Omslagpunt voor de oudere jongeren :-)

Bericht door RunningFine »

Ik zag jullie berekeningen mbt omslagpunt, het snot voor de ogen lopen doe ik niet met mijn 58 jaar, maar kan de 10k lopen in ca. 1 uur 10 min.
Als ik stevig doorloop D2 met een hartslag rond de 140 loop ik lekker. Met jullie formule zou ik op 132 uitkomen maar dat is wel erg laag.
Klopt Sportrusten ook voor de oudere jongere onder ons :lol: ? Zijn er meer mensen in mijn leeftijdsklasse die ervaringen kunnen delen?
Groet
Jaap

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4913
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt voor de oudere jongeren :-)

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jaap,
RunningFine schreef:
11 jul 2019, 19:17
Klopt Sportrusten ook voor de oudere jongere onder ons ?
Met mijn 54 komt ik aardig in de buurt ;)
En ik loop al jaren met Sportrusten schema's :D

Je vergeet te melden wat je wilt berekenen, je marathonhartslag?
En weet je ook je gemiddelde hartslag bij de 10km voluit?

Blijde groet,
Rob

RunningFine
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jul 2019, 23:29

Re: Omslagpunt voor de oudere jongeren :-)

Bericht door RunningFine »

Ha Rob, leuk, dan heb ik toch nog medebroeders :D het gaat om de marathon hartslag, ik loop het beste rond de 140 en verwacht dat dit ook wel de hartslag is op de 10k + 5 maar moet die nog eens lopen, dat is langer geleden en heb geen data v@n die run. Ik ben gevoelsmatig geen sprinter gezien mijn gewicht ook niet anders te verwachten.
Groet3n uit het Goudse
Jaap

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4913
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt voor de oudere jongeren :-)

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jaap,

De gegevens die je geeft zijn toch iets te vrijblijvend om een marathonhartslag te bepalen. In plaats van een 10k voluit zou je ook een veldtest van Stans van der Poel kunnen doen:
https://www.sportrusten.nl/hoe-bepaal-j ... mslagpunt/

Maar mocht je twijfelen over de marathonhartslagen, zou je ook kunnen beginnen met trainen op marathontempo. Aan de hand van de (geschatte?) 10km tijd kun je hier je marathontempo bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

De trainingen op marathonhartslag doe je dan op marathontempo. Na een aantal weken staat er een 10k voluit op het programma, en aan de hand hiervan zou je dan je omslagpunt kunnen bepalen en aan de hand hiervan kunnen checken wat je marathonhartslag is.

Kun je hier mee verder?

Blijde groet,
Rob

RunningFine
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jul 2019, 23:29

Re: Omslagpunt voor de oudere jongeren :-)

Bericht door RunningFine »

Ha Rob,

Ik kan de tweede optie niet gebruiken omdat ik verwacht de 10k te lopen in ca. 1uur 8 minuten.

Ben je niet gehouden aan een maximaloe (toelaatbare = gezonde ) hartslag op basis van je leeftijd ?

Ik zal binnenkort idd de 10k lopen op sportrusten schema, moet je die dan lopen met het snot voor de ogen ?

Groeten
Jaap

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4913
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt voor de oudere jongeren :-)

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Jaap,

Even voor de duidelijkheid: we raden je aan niet aan een marathon te beginnen als je een 10k niet binnen de 65 minuten kan lopen. De reden is dat je de kans groot is dat je niet binnen de tijdslimiet bij de finish komt, en we willen je wel een eerlijke kans geven de marathon binnen de tijdslimiet te laten finishen.

De tweede eis die we stellen, en ik noem dit toch even omdat je ook je gewicht noemt: we raden je ook aan niet de marathon te lopen als je aan de zware kant bent. Hiervoor hanteren we een vrij eenvoudige formule: lengte – 100 centimeter + 10% = de grens.
Dus stel je bent 180cm dan is de grens 180 - 100 = 80 + 10% = 88 kg.
De reden van deze eis is dat de kans groot is dat je last krijgt van je knieën en gewrichten als je te zwaar bent, en we willen wel dat je heel over de finish komt ;)

Deze eisen gelden dus allen voor de marathon, voor de andere afstanden hanteren we geen minimale grenzen.
RunningFine schreef:
28 jul 2019, 20:08
Ben je niet gehouden aan een maximaloe (toelaatbare = gezonde ) hartslag op basis van je leeftijd ?
Nee, je gaat niet dood aan het lopen op je maximale hartslag. Je maximale hartslag is trouwens net als je vingerafdruk: deze kan per persoon anders zijn en is niet met een formule te berekenen. Je maximale hartslag en ook je omslagpunt daalt wel naarmate je ouder wordt, maar er lijken bewijzen te zijn dat deze daling minder is naarmate je meer sport.
RunningFine schreef:
28 jul 2019, 20:08
Ik zal binnenkort idd de 10k lopen op sportrusten schema, moet je die dan lopen met het snot voor de ogen ?
Ja, ik merk een zekere angst om voluit te gaan, vanwege je leeftijd (?), maar als je eens goed kijkt naar de uitslagen van een marathon dan zul je zien dat hier meer vijftigers aan meedoen dan twintigers! In het marathonschema loop je eens per 3 weken een 10k voluit, en deze 10k helpen je je tempo te verbeteren.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag! :)

Blijde groet,
Rob

RunningFine
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jul 2019, 23:29

Re: Omslagpunt voor de oudere jongeren :-)

Bericht door RunningFine »

Dank Rob, super info. Ik wil gaan voor de halve dus niet een hele marathon. Binnenkort loop ik de 10 k trainingen uit jullie schema👍

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4913
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt voor de oudere jongeren :-)

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ah prima!
Succes!
Rob

Gebruikersavatar
Drizzt
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 aug 2019, 10:33

Re: Omslagpunt voor de oudere jongeren :-)

Bericht door Drizzt »

Guys, ben zelf 51 jaar en 105 kilo. Pas sinds een paar jaar wat serieus a/t lopen en afgelopen september eerste halve marathon gedaan. Tijd was 2:44 maar daar is voor mij nog heel veel te halen omdat ik merkte dat ik simpelweg toch te weinig kilometers in mijn benen had in de trainingsperiode vooraf en daardoor de laatste 6 km mijn benen simpelweg "niet meer wilden".

Ik train 3-4x per week en dat voelt erg goed. Ik gebruik sinds een jaar de ademhalingstechnieken en loop serieus op hartslag; dit gaat voor mij fantastisch. Afgelopen januari een 10K wedstrijd voor mezelf gelopen. Doelstelling was onder de 60 minuten te lopen; is uiteindelijk 58:20 geworden dus supertrots. Moet ook wel zeggen dat ik een fijne haas had om te ondersteunen. Ook 2x een 15K wedstrijd gelopen waarbij ik de 2e keer 12 minuten sneller was dan de eerste keer.

Nu bezig met het 5 kilo kwijt programma (3 kilo kwijt in 6 dagen!) en het halve marathon schema van Sportrusten. Mijn hartslag moest ik op 145 houden.......tijdens het lopen leek deze toch veel vaker daarboven uit te komen maar aan het eind van de 7km was deze.....exact 145! Gaat prima dus. Volgens het schema zou ik de halve in 2:16 moeten kunnen lopen; daar ga ik ook vol voor.
Ondanks dat ik overgewicht heb (184 cm en 105 kilo) voel ik me, sinds ik me houd aan de trainingszones en hartslag richtlijnen, goed en loop ik zonder klachten en blessures. Ik hoop dus dat de stelregel van lengte - 100 + 10% etc stiekem niet voor iedereen opgaat want ik heb me voorgenomen dat als die 2:16 lukt op de halve ik volgend jaar eens voorzichtig aan de hele zou willen denken!

Groet
Drizzt
It's better to reach for the stars than to sit idle.
You may not reach them but you might catch an apple in the effort.

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4913
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt voor de oudere jongeren :-)

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Super! Wat een mooi verhaal en goed te lezen dat het 5 kilo programma goed aanslaat!

En ook fijn te lezen dat je alles zonder blessures hebt kunnen volbrengen :)

De regel "lengte - 100 + 10%" is puur om jezelf te beschermen tegen blessures, het heeft niets met conditie te maken. Het is gewoon zo dat als je wat zwaarder bent met name kniegewrichten, pezen en aanhechtingen het extra zwaar te verduren hebben. De enige manier om dan blessures te voorkomen is heel rustig op te bouwen of anders toch af te vallen.

Nu zie ik dat deze beide punten op jouw van toepassing zijn, dus ik heb er wel vertrouwen in dat je een heel eind moet kunnen komen :) :)

Succes!

Rob

Plaats reactie