Hoge hartslag in rust

Plaats reactie
Ivana Barišić

Hoge hartslag in rust

Bericht door Ivana Barišić »

Hallo,

Ik doe nu al 7 dagen mee met het tem je brein programma.
De laatste dagen merk ik dat mijn hartslag in rust vrij hoog ligt, maar dat ik die met een ademhalingsoefening niet omlaag krijg. Dan kom ik in een soort vicieuze cirkel waarbij ik ga focussen op mijn hartslag en deze juist steeds hoger lijkt te kloppen. Hebben jullie hier tips voor?
Een tip van jullie was juist om niet teveel te focussen op ademhaling tijdens de oefening, maar hoe doe je dat? :)

RunningRob - Sportrusten

Re: Hoge hartslag in rust

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ivana,

Ten eerste is het zo dat als je van nature al een rustige ademhaling hebt, je hartslag niet noodzakelijkerwijs nog lager wordt als je een ademhalingsoefening doet.
Wat we verder vaak zien is dat als je te goed je best doet de hartslag juist omhoog gaat. Vandaar de tip om niet teveel te focussen op ademhaling maar meer op ontspanning. Dus ga rustig zitten of liggen en probeer iedere spier in je lijf te ontspannen.

Wat er met de oefening fout kan gaan: zorg ervoor je niet te diep in- en uitademt, niet meer dan je normaal zou doen. Dus start met gewoon in- en uit te ademen, zoals je normaal doet en na enige tijd: pauzeer kort na de uitademing. Maar let erop dat je niet dieper gaat ademen. Nu kun je de pauze wat verlengen. Je mag de pauze zo lang maken tot het moment dat je weer behoefte voelt om te ademen.

Blijde groet,
Rob

Plaats reactie