Nog 7 maanden tot mijn eerste marathon ...

Plaats reactie
Paul Kemper
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2020, 14:36

Nog 7 maanden tot mijn eerste marathon ...

Bericht door Paul Kemper »

Hoi Rob,

Over 7 maanden hoop ik mijn eerste marathon in Amsterdam te lopen. Op dit moment ben ik daarvoor aan het trainen, nadat ik het hardlopen een aantal jaren heb laten versloffen. Afgelopen Dam-to-Damloop ging bij mij de knop om en heb ik het hardlopen weer actief opgepakt. :D

Ik ben 49 jaar en weeg 86 kilo. Met mijn 1.75m dus iets te zwaar. Door mijn actievere trainingen de afgelopen periode al afgevallen en ik verwacht nog meer af te vallen. Geen doel op zich, maar wel prettig. ;)

Graag zou ik de marathon binnen 4 uur lopen. Tijdens de Kwintelooijen Winterrun in Rhenen op 19 januari heb ik de 10km in 51:21 minuten gelopen. Deze trail kent behoorlijk wat hoogtemeters. Tijdens mijn reguliere trainingen in het bos loop ik op de 10km vaak in zo'n 55 minuten. Ik verwacht dit met het Sportrusten programma te verbeteren (net lid)!

Op 1 maart heb ik een halve marathon in 1:59:18 uur gelopen. Een loop met veel wind. Daarnaast ook kilometers opgebouwd en inmiddels kan ik ruim 30km vogels kijken. :D

Mijn vraag: Waar kan ik nu het beste mee starten? Zal ik het 100 dagen programma voor de marathon 2x doorlopen? Eerst beginnen met het schema voor de 10km om mijn snelheid te verbeteren?

Kortom: Wat is wijsheid om in oktober de marathon binnen 4 uur te lopen? Of lijkt jou dat sowieso onrealistisch.

Ik hoor het graag!

Alvast bedankt!

Groeten, Paul
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Nog 7 maanden tot mijn eerste marathon ...

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Paul,

Ik zou allereerst willen adviseren die 4 uur uit je hoofd te zetten. Niet omdat je dit niet zou kunnen, maar voor een eerste marathon zou ik het doel zetten op: de marathon uitlopen. Een marathon is zo anders dan een halve of een 10km, dat moet je eerst eens ervaren. En het uitlopen van een marathon is op zich al een topprestatie! En je hebt daarna een mooie richttijd om te verbeteren.

Het schema voor de halve is trouwens een mooie voorbereiding op het schema voor de hele. Je traint weliswaar kortere afstanden maar wel in een pittiger tempo. Je basissnelheid zal daardoor verbeteren, en de afstand die je loopt tegen het einde van het halve marathonschema sluiten mooi aan op de eerste weken van het hele marathonschema.

Blijde groet,
Rob
Paul Kemper
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2020, 14:36

Re: Nog 7 maanden tot mijn eerste marathon ...

Bericht door Paul Kemper »

Hoi Rob,

TOP! Dan start ik met het Halve Marathon schema! 👍 Of het mij lukt om die 4 uur los te laten, durf ik je nog niet te zeggen. 😊

Dank je wel!

Groeten, Paul
Plaats reactie