maximale hartslag

Plaats reactie
Bossie
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 nov 2019, 13:56

maximale hartslag

Bericht door Bossie »

Hoi Rob,

Al sinds het begin van het schema heb ik mijn twijfels over het omslagpunt. Voordat ik met het schema ben begonnen heb ik via sportrusten een test gedaan en kwam mijn omslagpunt op 198 te liggen.
Aan de hand van de test en mijn 10 km tijd het schema laten maken. Nu gaat het lopen op zich prima maar kom bijna niet aan de opgegeven hartslagzones.
Nu dacht ik dit te kunnen veranderen door de laatste 10 km tijd aan te passen in het schema, maar hierdoor worden de zones nog onbereikbaarder voor mij.
Ook lukt het niet om tijdens de 10 km voluit mn hartslag maar in de buurt te krijgen van die 198.

Moet ik nu mijn 10km tijd laten staan en het omslagpunt veranderen of toch maar gaan proberen zoals het nu staat.

Groet, Martin
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: maximale hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Martin,

Je traint inderdaad op een hoger tempo dan de bedoeling is. Als je loopt op je lage marathonhartslag (de hartslag in je laagste zone), dan zou je ongeveer je marathontempo moeten lopen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Dat is voor jou dus ongeveer 5:54 min/km. Als ik kijk naar je trainingen dan gaan ze vrijwel allemaal sneller. Als ik dat zo inschat dan denk ik dat je omslagpunt zo'n 10 slagen te hoog is bepaald. Zou je die eens aan kunnen passen en kijken hoe het gaat?

Succes!
Rob
Plaats reactie