Halve marathon hartslag

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Bretske,
Bretske schreef: 19 apr 2020, 19:29 Mijn omslagpunt is 184 en mijn 10 km tijd is 58
Dit geeft een halve marathonhartslag van 161 :)

Succes!

Rob
Bretske
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2019, 17:52

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door Bretske »

Dankjewel!
Jeff
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2018, 14:59

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door Jeff »

Hallo,

Ook ik zou graag mijn halve marathon hartslag willen weten. Omslagpunt 174, 10km tijd 49:49.
Is het nodig om je omslagpunt opnieuw te berekenen als je conditie beter wordt (inmiddels 9 min van m’n 10km tijd afgelopen)?

Met vriendelijke groet,
Jeff
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jeff,
Jeff schreef: 09 jun 2020, 00:15 Omslagpunt 174, 10km tijd 49:49
Je halve marathonhartslag is dan 159
Jeff schreef: 09 jun 2020, 00:15 Is het nodig om je omslagpunt opnieuw te berekenen als je conditie beter wordt (inmiddels 9 min van m’n 10km tijd afgelopen)?
In principe niet, je omslagpunt is persoonlijk en verandert alleen omdat je ouder wordt, hij daalt met ongeveer 1 slag in de 1 à 2 jaar.
Tenzij je het vermoeden hebt dat je omslagpunt niet klopt, dan heeft het uiteraard wel zin om nog eens een test te doen.

Je halve marathonhartslag verandert wel naarmate je sneller wordt! :)

Blijde groet,
Rob
Jeff
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2018, 14:59

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door Jeff »

Beste Rob,

Dank je wel! Ik vroeg me af in welke versie wel de halve marathon hartslag staat. Ik heb zelf de marathon revolutie maar zit er aan te denken om de versie aan te schaffen waar wel de HMH is staat (Ebook). In E book versie kan ik alleen de 1e druk vinden. Is er een 2e druk van de marathon revolutie of moet ik de hardlooprevolutie hebben (2e druk of bestaat er alleen een 1e druk)?

MvrG,

Jeff
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

In de tweede druk van de marathonrevolutie staan ook de tabellen voor de halve marathon.
En in de hardlooprevolutie staat de tabellen voor de halve marathonhartslag in alle drukken.

Als je nog moet kopen zou ik de hardlooprevolutie nemen. Dit is eigenlijk een vervolg op de marathonrevolutie waarin ook de ademhaling is meegenomen. Volgens mij wordt de marathonrevolutie ook niet meer verkocht in de webshop.

Blijde groet,
Rob
woutervgessel
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2020, 19:43

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door woutervgessel »

Hallo,

Na jaren op tempo getraind te hebben ben ik nu gestart met lopen op hartslag. Maar ik ben benieuwd hoe ik mijn halve marathon hartslag kan berekenen/ achterhalen. Mijn omslagpunt is 184 en heb een aantal jaar geleden 38.58 op de 10km gelopen (nu na veel blessureleed 44 min)
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Wouter,
woutervgessel@gmail.com schreef: 12 jun 2020, 15:19 Na jaren op tempo getraind te hebben ben ik nu gestart met lopen op hartslag.
In het boek "De hardlooprevolutie" wordt alles uitgelegd. Hier staan ook tabellen in om je halve en hele marathonhartslag te bepalen. Als je dus op hartslag wilt trainen volgens de Sportrusten-methode zou ik zeker dit boek gaan lezen.
woutervgessel@gmail.com schreef: 12 jun 2020, 15:19 Mijn omslagpunt is 184 en heb een aantal jaar geleden 38.58 op de 10km gelopen (nu na veel blessureleed 44 min)
Het gaat om een recent gelopen 10km voluit. Aangezien er nu geen wedstrijden gehouden worden kan ik mijn voorstellen dat dat lastig is te bepalen. Als ik uitga van 39 minuten op de 10km dan is je halve marathonhartslag 180, als ik 44 min neem dan is dit 175.

Blijde groet,
Rob
woutervgessel
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2020, 19:43

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door woutervgessel »

Rob, bedankt voor je reactie. Ik ga het boek lezen.

Sportieve groet
Frans86
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jul 2020, 14:14

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door Frans86 »

Hallo,

Sinds enige tijd bezig met sportrusten en aan het trainen voor de halve berenloop. In mijn schema moet ik lopen op een hartslag van 185-193 maar deze hartslag haal ik met moeite. De eerste 3 km zit mijn hartslag standaard rond de 150 en daarna klimt hij heel richting 180. Met heel veel moeite zou ik misschien iets hoger uit kunnen komen maar dat is geen tempo waar ik een marathon of halve op kan lopen. Hoe moet ik dit aanpakken?

met vriendelijke groet, Frans
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Frans,

Ik heb even in je schema gekeken, je hebt een tempo gelopen van 5:43 min/km. (er staat 34 uur maar ik neem aan dat dit 34 minuten moeten zijn ;) )
Dat is op zich een tempo dat je makkelijk zou moeten kunnen halen gezien je 10km tijd.

Kun je eens proberen een training te lopen op 5:31 min/km (in plaats van op hartslag)?
(5:31min/km is je halve marathontempo)
Ik ben benieuwd:
- Is dit goed vol te houden voor je?
- Wat is je gemiddelde hartslag op deze training?

Ik hoor graag van je.

Blijde groet,
Rob
Frans86
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jul 2020, 14:14

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door Frans86 »

Hallo Rob,

Ik ben net terug van een 8 km training. Met 5:18 gemiddeld het was redelijk zwaar maar wel vol te houden. Hartslag bleef weer ontzettend laag. 149 gemiddeld en 169 max. De laatste km heb ik gelopen op 4:34 en toen zakte mijn hartslag zelfs even. Ik heb gelopen met hartslagbostband. Ik vind het heel raar dat mijn hartslag niet hoger is.

Groeten Frans
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Frans,

Als ik dit zo lees dan klopt je omslagpunt van 196 niet. Hoe is deze vastgesteld? En mag ik je leeftijd vragen?

Gezien het feit dat je met een hartslagband om loopt denk ik niet dat het een meetfout is. Op zich is een hartslag van 149 - 169 een heel normale hartslag hoor, ik zit zelf ook rond deze waarden te trainen ;)

Blijde groet,
Rob
Frans86
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jul 2020, 14:14

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door Frans86 »

Hallo Rob,

Mijn omslagpunt heb ik berekent aan de hand van mijn maximale hartslag. Deze is 203. mijn leeftijd is 34.Ik heb de test gedaan die jullie beschrijven maar tijdens deze test kwam ook toen mijn hartslag omhoog terwijl ik wel 20 kmh liep.

Ter info: Mijn 5km record heb ik in mei gelopen 5km @ 4:10 min/km met een gem hartslag van 156 en max 168.
Tijdens een lange interval training loopt mijn hartslag nog wel op tot +- 190

Ik begrijp zelf echt niets meer van mij hartslag en vindt het aan de lage kant. Wat is nu verstandig? Blijven trainen op tempo of op hartslag?

Groeten Frans
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Okay, duidelijk.

Kun je eens een weekje trainen op tempo? Dan kijk ik daarna even wat een realistischer omslagpunt zou moeten zijn:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Blijde groet,
Rob
Frans86
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jul 2020, 14:14

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door Frans86 »

Dag Rob,

We zijn een week verder, ik heb de hele week geprobeerd op het aangegeven tempo van 5:30 te lopen.Dit is niet altijd exact gelukt veelal iets sneller. Hieronder zal ik mijn lopen zetten:

7km @ 5:03 162 bpm gem
8 km @ 5:05 168 bpm gem
5.5km @ 5:17 154 bpm gem
10 km voluit @4:49 171 bpm gem

Mijn garmin horloge gaf trouwens nieuwe lactaatdrempel aan. Is dit het zelfde als omslagpunt?

Indien je meer gegevens wilt zien kan ik je misschien toegang geven tot mijn Garmin connect?

groeten Frans
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Frans,

Dan is je halve marathonhartslag zeker niet hoger dan pakweg 165. Dus dat betekent dat je laagste zone waarin je traint ongeveer 160 tot 165 zou moeten zijn en de zone daarboven 165-170. De intensieve training is dan 170 en hoger. Je kunt je omslagpunt zo aanpassen dat in je training deze zones verschijnen.

Wat ook kan (en ik vermoed dat dat wel zo is), is dat je nog wel wat sneller kunt op de 10km dan 48 minuten. Gedurende het schema komt de 10k voluit een paar keer voorbij, dus wellicht dat je dan nog wat sneller loopt op de 10.

Blijde groet,
Rob
Frans86
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jul 2020, 14:14

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door Frans86 »

Hallo Rob,

Bedankt voor je reactie, dan ga ik nu met deze zones aan het werk. Ik merk al vooruitgang! Ik kijk uit naar de volgende 10km voluit, wie weet kom ik ooit onder de magische 45 min grens.

Met vriendelijke groet,
Frans
Plaats reactie