halve marathon met het beruchte schema

Plaats reactie
npoppeli
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jul 2015, 16:23

halve marathon met het beruchte schema

Bericht door npoppeli »

Gisteren heb ik mijn 9e halve marathon gelopen, voor het eerst met het 'beruchte' 100dagen-schema, en dus geen trainingen langer dan 10 km. Mijn eindtijd was 1:55:17, sneller dan in 2013 (Leiden) en 2014 (Utrecht), maar geen PR. Voordeel van de nieuwe manier van trainen: ik stond fitter aan de start en kwam fitter over de finish. Nadeel: ik heb nu meer spierpijn in de bovenbenen (quadriceps) en kuiten dan ik gewend ben van voorgaande jaren.

Verder heb ik niet de beoogde tijd van rond de 1:50 gehaald, maar als je 2 weken vóór de wedstrijd je enkel verstuikt, moet je je 'target' bijstellen. Dankzij mijn collega's van de gipskamer van het UMC Utrecht, die de enkel vakkundig hebben voorzien van een paar lagen kinesiotape, kon ik de 21 km gelukkig uitlopen.

Na de jaarwisseling begint opnieuw een periode van 100 dagen, dan op weg naar de marathon in Rotterdam.
els
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jul 2015, 20:21

Re: halve marathon met het beruchte schema

Bericht door els »

Hallo,
Ook ik liep in Amsterdam de halve. Mijn 6e en de 1e met het beruchte schema. Had er vertrouwen in, maar vond het ook wel spannend! Mijn tijd was met 2.01.51 niet mijn beste, maar ook niet mijn slechtste. Ik was best tevreden eigenlijk :)
Mijn ervaring is (ongeveer) hetzelfde. Onderweg wonderbaarlijk fit (ook de door mij gevreesde 2e helft) en ook na de finish fitter dan ik me kan herinneren van de vorige HM's. De dagen erna inderdaad veel meer spierpijn. Vanmorgen (6 dagen later) een klein rondje vogels gekeken met toch nog zwaardere benen dan ik hoopte. Nog maar even rustig aan doen dus.....
Een eventuele volgende HM ga ik zeker weer met dit schema aan de slag. Dank daarvoor!
Groet, Els
npoppeli
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jul 2015, 16:23

Re: halve marathon met het beruchte schema

Bericht door npoppeli »

Hoi Els, bedankt voor je reactie. Ik ben benieuwd of er meer lopers met dezelfde ervaringen als wij. Ik begin me af te vragen of het toch niet verstandig is om in die 100 dagen op strategische momenten langere duurlopen te doen. Koen en Maarten vinden van niet, dat is duidelijk.

Sportieve groet, Nico
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: halve marathon met het beruchte schema

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Els en Nico,

Ik loop nu een jaar volgens het 100 dagen schema, twee maal een halve marathon gelopen en een aantal 10km wedstrijden. Zowel op de halve als de 10km heb ik dit jaar een PR gelopen, dus ik ben wel enthousiast geworden van het schema. Dit jaar in december nog een halve en in januari nog Egmond, en in april wil ik de hele van Rotterdam proberen. Ik moet zeggen dat ik als ik last heb dit zich beperkt tot mijn kuiten. Deze houd ik dan ook goed in de gaten en doe regelmatig extra oefeningen om ze extra sterk te houden. De spierpijn herken ik wel enigszins, maar ik start eigenlijk gelijk na een halve weer op dag 2 of 3 weer met trainen en de eerste keren lekker vogels kijken. Ik denk dat je, als de pijn zich beperkt tot spierpijn je ook beter kunt gaan bewegen, eventueel zwemmen of fietsen, dan wachten tot het over gaat.
Groet en succes,
Rob
npoppeli
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jul 2015, 16:23

Re: halve marathon met het beruchte schema

Bericht door npoppeli »

Rob,

Bedankt voor je reactie. Het ging mij om een vergelijking tussen de traditionele manier van trainen voor halve en hele marathons (met duurlopen tot maximaal 20-22 km voor de halve marathon, en maximaal 30-32 km voor de hele) en de 100dagen-methode. Ik zie de voordelen van de 100dagen-methode zeker in, maar vermoed dat het ontbreken van langere trainingen leidt tot meer en langduriger spierpijn dan bij de traditionele methode.

Ik hoop dat Maarten of Koen ook een keer reageren en hun gedachten hierover met ons delen.

Sportieve groet, Nico
Plaats reactie