Hoe begin ik??

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Jantine Vos
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2020, 13:51

Hoe begin ik??

Bericht door Jantine Vos »

Beste Janneke,

Na een tijdje getwijfeld te hebben, heb ik me zojuist aangemeld voor sportrusten. Ik heb alleen geen idee wat nu de bedoeling is. Heb het 5 kg programma aangeklikt en er zijn allerlei dingen te downloaden, maar ik tast nogal in het duister over de samenhang tussen de onderdelen en ik heb geen idee wat ik nu concreet vandaag ga doen... Kan jij me op weg helpen? En hoe kan ik jullie bereiken zodat ik mijn vragen wellicht ook buiten dit openbare forum kan stellen?

Alvast dank!

Vriendelijke groeten,
Jantine
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Hoe begin ik??

Bericht door Janneke - Sportrusten »

He hallo lieve Jantine,

Ik zit zojuist je mail te beantwoorden ;-)

groetjes Janneke
Dorien de Boef
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2020, 09:13

Re: Hoe begin ik??

Bericht door Dorien de Boef »

Grappig. Ik heb precies deze vraag. Krijg ik iedere dag een mail, of moet ik zelf wat in elkaar flansen? Kan het niet ontdekken nog.
Mirja Saanen
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:10

Re: Hoe begin ik??

Bericht door Mirja Saanen »

Goede vraag.. ik wil vandaag beginnen maar weet even niet hoe precies..?
Wil ook nuchter gaan sporten , mag je dan daarna ontbijten ?
Hans Luijendijk
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2020, 14:23

Re: Hoe begin ik??

Bericht door Hans Luijendijk »

ik lees even mee... :D
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Hoe begin ik??

Bericht door Janneke - Sportrusten »

@dorien de boef @Mirja Saanen @Hans Luijendijk

We hebben in het 'Sportrustenaanbod' veel verschillende mogelijkheden ja.

Afhankelijk van jouw doel kun je beslissen waar je mee wilt beginnen.

We hebben een aantal 'basisonderwerpen':

Ademhaling, Beweging en Voeding.

Al deze onderwerpen verhouden zich tot elkaar en heb je altijd gezamenlijk nodig om tot een goede balans te komen.

Rustig ademen om goed te herstellen, rustig ademen om wat kilo's kwijt te raken, rustig ademen om harder te kunnen lopen...

Stel dat je veel onrust ervaart, dan is het onderwerp ademhaling een goede aanpak om mee te beginnen. Daar hebben we verschillende programma's voor: Tem je Brein (je maakt 7 verschillende ademhalingsoefeningen eigen en leert zo hoe jij je eigen lijf het beste tot rust kunt brengen. Of het programma 'Mediteren met (tegen)zin, waarbij je een maand aan de slag gaat om je ademhaling te leren observeren en met gelijkmoedigheid naar je eigen gedachtes te kijken.

Als je liever vanuit de sporthoek binnenkomt, is het heel leerzaam om het 100 dagen schema te volgen, dan krijg je een 100 dagen hardloopschema met een bepaalde afstand tot doel: 36 minuten achtereen kunnen lopen, 10km, een halve marathon of een hele marathon. In onze schema's zul je zien dat je geen lange duurlopen doet voor de marathon. Wanneer je op de juiste hartslag leert lopen, ga je trainen op 'marathonhartslag' en is het niet nodig om extreem veel kilometers te maken om de marathon met succes uit te kunnen lopen. Voor de marathon is de langste training 14km en voor de halve marathon is de langste training 10km. Stel dat je geen bepaald doel als afstand hebt, maar wel lekker fit wil zijn, zijn de schema's van de halve - en hele marathon heerlijk om te volgen. Als je nog weinig loopervaring hebt, begin je met het beginnersschema. En kun je al een km of 5 lopen, dan maak je de overstap naar het 10km schema.

Als je met voeding aan de slag wil, kun je kiezen uit verschillende opties: het 5 kilo kwijt programma, het periodiek vasten of het thema van de maand november: een maandje suikervrij.

Het 5 kilo kwijt programma is een lekker programma om mee te beginnen, daar leer je de gouden cirkel van vetverbranding kennen; voeding, ademhaling en beweging. Als je wat verder wil gaan en naar minder eetmomenten per dag wil toewerken is het programma Periodiek vasten echt heel fijn. Dan leer je wat de gezondheidsvoordelen zijn van minder eetmomenten per dag en kun je je lijf in stand 'autofagie' krijgen. En dat is echt magisch mooi! Mocht je nu nog veel eetmomenten per dag hebben, dus nog veel tussendoortjes eten, dan start je met het 5 kilo kwijt programma. Het programma Suikervrij is een verdieping; nog beter kijken naar wat je precies binnenkrijgt en ervaren wat een maand totaal suikervrij je oplevert. Erg fijn in de novembermaand omdat de pepernoten je toejuichen en de maanden november en december erg geschikt zijn om veel te gaan eten.

Zo hebben we dus veel verschillende programma's die altijd in verband staat met de basisonderwerpen: ademhaling, voeding en beweging.

Je kunt de programma's die je ziet staan, altijd volgen op het moment dat jij wil, je opent dan het programma en vult een startdatum in. Dan krijg je dagelijks een mailtje met uitleg. (Behalve bij het 100 dagenprogramma, dan krijg je een aantal keer per week een filmpje).

Je kunt er ook voor kiezen om het ritme van ons jaarprogramma aan te houden. Iedere maand staat in het teken van een ander thema. Het voordeel daarvan is dat je samen met een grote groep mensen in de facebookgroepen het programma volgt en dat biedt veel steun. Natuurlijk is het niet noodzakelijk om Facebook te hebben. Dan kun je elkaar supporten in de Koffiehoek.

Mocht je het fijn vinden als ik even met je meedenk, dan mag je me altijd even mailen via janneke@sportrusten.nl

Ik hoop dat het helderder is geworden voor jullie!

Hartelijke groeten en alle goeds,

Janneke
Evelien Koelewijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2020, 14:25

Re: Hoe begin ik??

Bericht door Evelien Koelewijn »

Hallo Janneke,

Heb mij gisteren aangemeld voor de 5 kg programma en vandaag begonnen met de eerste week.
Alleen snap ik niet helemaal D2. Met hardlopen in het begin moet ik altijd zoeken naar mijn adem en na 1km kom ik op mijn rustige ademhaling, dan kan ik gerust 5 km hardlopen, maar dat wil ik nog niet voor de blessure. Vrijdag ga ik nuchter hardlopen, wanneer kan ik ontbijten?

Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten en hoor graag van je
Evelien
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Hoe begin ik??

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi Evelien,

Wat leuk dat je al bent gestart! Op naar een hele mooie maand.

Je D2 hartslagzone is de zone waarin je 50% vetten en 50% suikers verbrandt en dat is de zone waarin je niet te hard gaat en zeker niet te zacht, een hele mooie trainingsprikkel.

Het is inderdaad logisch dat je aan het begin van je training moet zoeken naar de juiste ademhaling, dat is niet erg.

Als je na een warming up van een minuut of 6 in de juiste hartslag komt, is het goed.

Weet je je hartslagzones al? Heb je je omslagpunt al eens gemeten?

Je kunt morgen na het lopen eten. Dus als je terug bent gekomen, neem je je ontbijt. Veel succes morgen!

Groetjes Janneke
Plaats reactie