Pagina 1 van 1

Krachtopbouwen

Geplaatst: 06 mei 2020, 06:51
door Anne-Marie Thomaes
Even een vraag over wielrennen.
In onze club hebben we een discussie over wel of niet terug schakelen in versnelling als je een dijk op fietst. (Bv een zeedijk die hebben we hier nogal veel in Zeeuws-Vlaanderen) :)
Ik schakel altijd een tandje terug zodat ik niet teveel terug zak in tempo en mijn hartslag dan niet te hoog word. Iemand anders zegt je moet niet terug schakelen want daar wordt je sterker van.
Wat is wijsheid?

Re: Krachtopbouwen

Geplaatst: 06 mei 2020, 09:18
door Koef
Ik ben geen wielrenner maar ik denk dat het vooral aan je doel ligt. Train je op hartslag, dan zou ik terugschakelen om je hartslag op peil te houden. Train je om sneller te worden onder de omstandigheden die je beschrijft, dan kun je ervoor kiezen om niet terug te schakelen en harder te werken. Je werkt dan harder en belast je spieren meer waardoor je er waarschijnlijk ook sterker van wordt in je benen. De vraag is alleen of dit nodig is.

Re: Krachtopbouwen

Geplaatst: 06 mei 2020, 13:50
door Koen - Sportrusten
Ha Anne-Marie,

Het is inderdaad de vraag wat je wilt bereiken: wil je krachttraining doen om sterker te worden (voor een hogere pieksnelheid) of wil je in je basisconditie verbeteren om lang eenzelfde tempo te rijden? Voor een hogere piekbelasting is het goed om af en toe een dijk of brug op een zwaar verzet te nemen. Wil je vooral een goede basisconditie hebben, wat stress wegfietsen en op gewicht blijven, dan is het prima om terug te schakelen op een dijk.

Heb je hier wat aan?

Hoe dan ook: geniet de zon.

Koen

Re: Krachtopbouwen

Geplaatst: 06 mei 2020, 22:27
door Anne-Marie Thomaes
Ja, hier heb ik zeker wat aan.
Is me nu wel duidelijker, als je terug schakelt blijf je meer in de D2 zone. Als je niet terug schakelt kom je meer in de D1 zone. Klopt dat? In D2 verbrand ik dus meer vet. In D1 gaat het meer om conditie.

Re: Krachtopbouwen

Geplaatst: 07 mei 2020, 08:10
door Koen - Sportrusten
Ha Anne-Marie,

Als je niet terugschakelt gaat je beentempo omlaag en wordt het meer een krachttraining.