Hartritmevariabiliteit

Plaats reactie
FemkeR
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2019, 20:23

Hartritmevariabiliteit

Bericht door FemkeR »

Hoi koen, vraagje over hartritmevariabiliteit. Eigenlijk nooit echt van gehoord of bewust mee bezig geweest. Zag het staan in de gezongheidsapp van mijn iPhone, mijn iwatch meet het. En ik schrok enigszins, al een jaar is het gemiddeld 20ms met zeer sporadisch een piek naar 60, wat als ik internet nalees ‘normaal’ is. Ik voel me fit, sport paar keer in de week, mediteer ongeveer 4 keer per week en doe dit alles al lange tijd (jaren). Rusthartslag is bij mij altijd aan de hoge kant, gemiddeld 70. Maar die variabiliteit: Moet/kan ik hier wat mee? Kan ik dat nog (beter/anders) trainen?

Thanks 😊
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartritmevariabiliteit

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Femke,

De hartslagvariabiliteit is een indicatie van je gezondheid en je conditie. En het wil zeggen dat hoe onregelmatiger je hartslag, des te beter het is. Je meet dit dus door de tijd tussen twee hartslagen te meten. Als deze tijd fluctueert, dan is het goed.

Sommige hartslagmeters geven een conditie-indicatie aan de hand van de hartslagvariabiliteit. Ik ken zelf echter geen getallen over wat gezond of niet gezond zou zijn.

Echter het is wel zo dat je de hartslagvariabiliteit alleen echt goed kan meten door de elektrische pulsen naar je hartspier te meten, en dat gaat dus via een borstband (of via die plakkers, die een arts op je borst plakt bij een test).

Ik zou echter niet veel aandacht hier aan schenken. Als je sport dan doe je eigenlijk al alles aan je conditie, meer kun je niet doen :)
Wat makkelijker te meten is, wat betreft je conditie/niveau, is bijvoorbeeld je snelheid die je haalt bij een bepaalde hartslag.

Is dit een antwoord op je vraag?

Blijde groet,
Rob
FemkeR
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2019, 20:23

Re: Hartritmevariabiliteit

Bericht door FemkeR »

Hoi rob, zeker, dank je wel voor je antwoord 😊

Groet femke
Plaats reactie